donderdag 26 mei 2011

DNF


26-05-2011
Omdat ik mijn hele sportleven al liever wedstrijden heb dan trainingen, komt het wielren-fenomeen trainingswedstrijd mij goed uit. Op een doordeweekse avond ongedwongen rondjes rijden, maar ondertussen wel allemaal als eerste over de finish willen komen. Hier heb ik gemerkt dat ik geen echte sprinter ben, het aantal 2e en 3e plaatsen in deze trainingswedstrijdjes de afgelopen jaren zijn niet meer op een hand te tellen. Een paar weken terug won ik er zowaar eentje. Van een goede wielervriend en een ploeggenoot waarmee ik was ontsnapt, en die mij wellicht de sprintoverwinning gunde, maar toch.
(Van deze wedstrijden wordt zelfs een soort competitie gemaakt, zie http://www.mylaps.com/championship/view.jsp?id=16078 , waarbij ik met de tweede plaats het Joop Zoetemelk-gehalte van mijn ‘carrière’ na de tweede plaats in de veldrijcompetitie wat vergroot).

De uitslagen van al deze wedstrijden hou ik, net als mijn trainingskilometers bij (zie vorige stukje). En het tegenovergestelde van een 1 in dat lijstje is DNF. Oftewel Did Not Finish. 
Zeer schadelijk voor het zelfvertrouwen (in geval van uit de wedstrijd genomen worden) of humeur (in geval van materiaalpech). Beide heb ik de afgelopen tijd meegemaakt. In een criterium op ons eigen parcours kreeg ik een klapband terwijl ik in de beslissende kopgroep reed. Omdat ik op de fiets naar het parcours was gekomen had ik geen reservewiel staan en ik was niet brutaal genoeg om iemand anders zijn wiel te pakken. Wat me achteraf veel verbaasde blikken opleverde. Als schrale troost nog wel een vermelding in het AD.
Stukje in AD
Nog in de kopgroep tijdens de GP Oostland
De DNF in de Dorpenomloop Drenthe en de Ronde van Rijsoord waren omdat ik gewoon niet mee kon komen. In de Dorpenomloop werd het groepje waarin ik reed uit koers gehaald omdat de achterstand op de eerste groep te groot werd. Door de wind was het een zware koers waarin maar 40 van de 160 man finishte. In Rijsoord was ik echt niet fit en moest ik binnen een half uur lossen. De inspanningen in het voorjaar leken zijn tol te vragen. Na een paar weken wat rustig aan ben ik gisteren in de Ronde van Ridderkerk weer gewoon gefinished, 37 in de massasprint. Op tijd weer fit lijkt het. Gelukkig maar, want het worden een paar weken met veel leuke wedstrijden.

29-05 GP Ost Fenster (Luxemburg)
01-06 Parel van de Veluwe
02-06 Ronde van Lekkerkerk
04-06 Ronde van Papendrecht
06-06 Ronde van Numansdorp
11-06 Les Trois Ballons (Frankrijk)
13-06 Districtkampioenschappen Hardinxveld-Giesendam
22-06 Ronde van Albrandswaard
(gegevens over wedstrijden op http://www.knwu.nl/kalender.html )
Door een verlicht centrum van Ridderkerk

3 opmerkingen:

  1. Leuk om een keer over jouw wieler-carriere te lezen Lennard!!
    Zeker aangezien ik daar eigenlijk niet zo veel van wist..

    Zet hem op de komende wedstrijden, kunnen we daarna met een goed gevoel op kamp! :)

    groetjes Tim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Lennard, ik begreep al van Ronald dat je het een paar weken rustiger aan ging doen. Mooi dat het in Ridderkerk goed ging!

    Ben je komende weken weer een keer op dinsdag op 't parcours te bewonderen? Zoals je ziet heb ik je niet meer in kunnen halen in 't klassement ;-) .

    Gr,

    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Enne, je rijdt geen GF Eddy Merckx?

    BeantwoordenVerwijderen